Скачать бесплатные шаблоны Joomla

944839 260479960961212 537689243070279156 nЕксперти офісу реформ, що працюють врамках проекту ПУЛЬС Тамара Котишева та проекту ПБП Таїсія Крушельницька підготували випуск тематичної телепередачі щодо переваг фінансової децентралізації.

Для оцінки загального стану міжбюджетних відносин в державі в останні роки достатньо привести декілька показників, сформованих Асоціацією міст України:

• Держава впродовж 2011-2014 років на 20% не додавала місцевому самоврядуванню коштів на виконання нею ж делегованих повноважень, у тому числі:
на фізкультуру й спорт надходило лише 49% від потреби;

на соціальний захист – 74,9%;

на охорону здоров’я – 82,9%; 

на освіту – 89,1%;

на культуру і мистецтво – 92,1%.

• Частка видатків органів місцевого самоврядування на реалізацію власних повноважень є найнижчою в Європі, зокрема:

в Україні – 9,2%,

в Польщі – 26,6%,

в Угорщині – 27,2%,

в Словаччині – 31,6%,

в Латвії – 34,2%.

(вже не кажучи про Німеччину, Францію, Швецію та ін. країни «старого світу, де ці показники у рази більше).

• Рівень бюджетної забезпеченості на утримання і розвиток місцевої інфраструктури (у розрахунку на 1 мешканця) в Україні є найменшим серед європейських кран – всього 28 євро. 

Для порівняння: в Словаччині – 192 євро, в Угорщині – 213, в Латвії – 231, в Польщі – 305 євро, або понад у 10 разів більше.

• Для виконання стабільного виконання делегованих державою повноважень органи місцевого самоврядування змушені відволікати значну частку своїх, і без того недостатніх, своїх власних ресурсів – від 26 до 39%.

Створення належних організаційних, матеріальних, а головне, – фінансових умов для забезпечення виконання органами місцевого самоврядування власних і делегованих повноважень – є одним з пріоритетних завдань, визначених Концепцією реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні (схваленою розпорядженням Уряду понад рік тому).

Насамперед, це – вдосконалення бюджетного і податкового законодавства, спрямоване на розширення прав місцевих органів влади та надання їм бюджетної самостійність, а також розширення джерел наповнення місцевих бюджетів.

Прийняті Верховною Радою у грудні 2014 року зміни до Бюджетного та Податкового кодексів України є найбільшим за останні роки кроком у напрямку бюджетної децентралізації.
На основі цих змін і був сформований Державний бюджет на 2016 рік, у якому було передбачені прямі бюджетні відносини з новоутвореними громадами.
Джерела наповнення місцевих бюджетів було розширено за рахунок передачі з державного бюджету на місця цілої низки податків, а також запровадження нових зборів. 
Зокрема, тепер місцева влада збирає 100% плати за надання адмінпослуг, 100% державного мита, 10% податку на прибуток підприємств. 

Крім того, у місцеві бюджети надходять збори з роздрібного продажу підакцизних товарів (пива, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, нафтопродуктів) за ставкою 5% вартості реалізованого товару. 

Також їхні доходи поповнюються податком на нерухомість, яким відтепер оподатковується і комерційне (нежитлове) майно, податком на автомобілі з великим об’ємом двигуна, 80% екологічного податку (замість 35%) та 25% плати за надра.

Довідково. В цілому базу надходжень місцевих бюджетів сьогодні складають:
Податки:

• 60% ПДФО

• 25% екологічного податку

• 100% єдиного податку

• 100% податку на прибуток підприємств комунальної власності

• 100% податку на майно (нерухомість, земля, транспорт)

Збори та платежі:

• Державне мито

• Плата за надання адмінпослуг

• Збір за паркування

• Туристичний збір

• Орендна плата за користування майном у комунальній власності

• Рентні плати за користування надрами

• 50% грошових стягнень за шкоду довкіллю

• 75% коштів від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва

Інші доходи:

• Цільові та добровільні внески установ до місцевих фондів охорони довкілля

• Надходження в рамках програм МТД

• Кошти пайової участі у розвитку інфраструктури

• Кошти від відчуження комунального майна

• Кошти від реалізації безхазяйного майна

• Місцеві запозичення

Урядові експерти заявляють, що цього року, завдяки запровадженню нової моделі фінансового забезпечення, місцеві бюджети отримають додатковий ресурс до загального фонду в сумі більше 25 млрд. грн.

Крім того, громади одержують базову дотацію для підвищення фіскальної спроможності їхніх бюджетів, а також освітню й медичну субвенції та капітальні трансферти, субвенцію на розвиток інфраструктури.

І найголовніше - тепер саме місцева влада вирішує, на які потреби вона може витрачати ці кошти. 

Значні переваги отримають об’єднані громади, бюджети яких прирівняються до бюджетів міст обласного значення і районів, і, крім зазначених податків, одержуватимуть ще й 60% ПДФО, а також інші доходи.

Суттєво, що об’єднані громади переходять на прямі бюджетні відносини з Державним бюджетом, як до цього область, райони та міста обласного значення.
Слід зазначити, що змінами до бюджетного і податкового законодавства сьогодні зроблено перший крок до запровадження повсюдності місцевого самоврядування.
Наразі Асоціацією міст України напрацьовані пропозиції до законодавства щодо наділення об’єднаних територіальних громад повноваженнями щодо розпорядження, володіння та користування земельними ділянками в межах своєї юрисдикції (у тому числі за межами населених пунктів). А це – дуже важливий ресурс.

   

Navch mat dlia gromad

   

Pershi sesii otg

   

korisni posilania

   

decentralizacia